fredag 22 maj 2009

Telefonlur


Swedbank går nu ut och varnar för att det ringer någon som vill lura pengar av deras kunder. Jag förstår inte hur människor kan vara så blåögda att de lämnar ut sina bankkoder och kortnummer till någon som ringer. Men folk verkar så otroligt godtrogna så fort någon uppger sig vara bankanställd, säkerhetschef, IT-chef eller polis. Jag är i stället väldigt misstänksam, jag litar inte på någon, jag tror att alla luras. Men det är i alla fall bättre att vara lite för försiktig. I och för sig skulle det knappast löna sig att lura av mig mina pengar, för jag har ju knappt några.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Roland Orre sa...

Själva det faktum att folk verkligen faller för sånt här är skrämmande. Det finns alltid naiva individer som kan bli lurade, därför är spam, phishing och nigeriabrev möjliga. Folk har inte tillräckliga försvarsmekanismer. Man borde idag lära sig hantera sådant här från unga år.
Betänk också i hur många stora beslut folk också blir lurade. Tex vid våra offentliga upphandlingar för skattepengar. Där slipade försäljare lurar folk in i något beroendeframkallande som blir mycket svårt och dyrt att ta sig ur. I mitt inlägg
Korrupt eller okunnig?
tar jag upp detta med att hela Stockholms stad, vilket har hänt mängder av kommuner, nu skall helt "gå över i Microsofts värld". Att sådant här händer anser jag betydligt allvarligare än att några privata stackare blir lurade. Detta går också mot regeringens rekommendationer. Som denna blogg beskriver i
Insulting the tax payers. Även riksdagsman Karl Siegfried har bloggat om detta
Regeringen har bestämt att sluten kod skall fasas ut ur det offentliga livet. Trots detta förleds kommun efter kommun att satsa på inlåsande slutna lösningar.
Detta är phishing på hög nivå.

Roland Orre sa...

Testar att länka in
DN-artikeln
också...