fredag 8 maj 2009

Jag har svårt att tro ...



... att illamående under graviditeten skulle ge smartare barn. Varför skulle det ha ett samband? Jag tror att forskarna vid barnsjukhuset i Toronto är ute och cyklar. De har kommit fram till att om en gravid kvinna mår illa kan det vara ett tecken på att barnet utvecklar ett högt IQ och börjar prata tidigare. Högt IQ och att prata tidigt tror jag inte heller har något med varandra att göra.

Men man kan ju fundera på varför blivande mammor mår illa. Jag tror att det är för att kroppen behöver vila och man behöver ta det lugnt i början av graviditeten. När man mår illa så tar man det automatiskt lugnare och är lite stillsammare så barnet får växa till sig. I mitten och slutet av graviditeten blir illamåendet i allmänhet bättre och då får man ny energi. Det är då man börjar boa in sig och förbereda för barnets ankomst genom att fixa och dona. Och intellegens är förresten svårt att mäta rättvist. Alla är intelligenta på sitt eget sätt och inom sitt speciella område.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Karin Berg sa...

mina barn borde vara överintelligenta isåfall ;-)

Unknown sa...

Jo man blir lite skeptisk till
såna här undersökningar.
Statistik betyder inte alltid
sanning