tisdag 5 maj 2009

Läkemedelsindustrin måste jubla


När elmarknaden släpptes fri och det skulle bli en massa små elbolag lät det att elen skulle bli billigare. Det skulle bli konkurrens och kunderna skulle tjäna på det. Men hur har det blivit? Inte billigare i alla fall. Snarare en djungel och snårskog och svårt att välja elbolag. Bara för att någon ska kunna säga att vi får skylla oss själva om vi väljer fel. Som med pensionsvalet. Vi får skylla oss själva om vi inte får så hög pension. För då valde vi fel pensionsförvaltare och är dumma i huvudet.

Nu ska apoteket säljas till viss del till olika småbolag. Också nu sägs det att det ska gynna kunderna och att medicinerna ska bli billigare. Men det tror jag inte ett dugg på. Det är väl läkemedelsindustrin som trycker på och vill tjäna så mycket pengar som möjligt på folks ohälsa och sjukdomar. Konkurrens betyder inte automatiskt billigare varor, snarare är det så att om en höjer så höjer alla och då tjänar väl inte kunderna på det. Precis som det är med bensinen. Om ett bolag höjer följer alla efter, men om det är någon som sänker så går det lite trögare. Nä, jag tror inte på att apoteket ska privatiseras. Numera försöker apoteket göra allt för att vi ska köpa så billig medicin som möjligt, och det är väl klart att läkemedelsjättarna inte tycker att det är någon bra affärsidé.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Hugo Nilsson sa...

Som apotekare tycker jag att det är positivt att vi får öppna apotek på samma sätt som en läkare får öppna sin egen praktik. Både läkaren och jag är ju sådana som tjänar pengar på sjuka människor. Vad gäller kunderna kommer de att få fler apotek att välja på och bättre service, så jag förstår inte vem det är som förlorar på det här.

Bitten sa...

Naturligtvis är det kunden/patienten/sjuklingen som förlorar eftersom apotekaren måste driva sitt apotek som ett vinstdrivande företag, och alla vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt.

Pavel Maira sa...

Jag hoppas att apoteken blir som i Storbrittanien där man förutom läkemedel även kan inhandla andra saker som denne apotekare kan driva in vinsten på. Jag förstår inte hur folk är så jävla retarderade i det här landet. Suck!