onsdag 13 maj 2009

Nu är goda råd dyra


När någon ringer till sjukvårdupplysningen förväntar sig den personen att någon lyssnar när man är orolig, ger goda råd om man behöver uppsöka sjukvården, eller lugnt kan stanna hemma och avvakta. Medhelp AB heter företaget som driver sjukvårdsrådgivningen i Stockholm på uppdrag av landstinget och driver också telefonrådgivningen i Sörmland och Värmland. I övriga landsting sker verksamheten i offentlig regi. Medhelp har infört en bonus till de anställda och det innebär att den som klarar att hålla en samtalstid i genomsnitt på 3 minuter och 48 sekunder, eller kortare tid, får en bonus på 1 000 kronor i månaden. Journalföringen ingår i tiden och det innebär att sköterskorna måste skriva under tiden de talar med patienten. Alla som vet hur svårt det är att vara koncentrerad och lyssna när man själv skriver förstår vad det innebär. Alla sjuksköterskor vill väl förstås tjäna så mycket pengar som möjligt och måste känna stressen om en patient talar för länge. Risken finns att rådet blir att ta en Alvedon och återkomma nästa dag om det inte blir bättre, allt för att få så kort samtalstid som möjligt.

Vad Medhelp verkar ha glömt att det är inte robotar sjuksköterskorna talar med. Det är sjuka, oroliga och rädda människor som behöver stöd och hjälp och någon som koncentrerat lyssnar på deras beskrivning av sina åkommor. Jag tycker de gott kan höja lönen för alla, inte bara för dem som har kortare samtalstid än 3.48. Det skulle nog både sköterskorna och de sjuka må bättre av.

Enligt Aftonbladet drar nu Medhelp AB tillbaka hela bonussystemet. Det var väldigt klokt av dem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

hoppas folk förstår att det är så här det blir när sjukvård privatiseras

Osloskånskan sa...

Vad slags IQ har dom som kommer på sånt?!