tisdag 26 maj 2009

Svårt att få ihop det


Moderaterna tror fortfarande att sänkta skatter är lösningen på allt. Och tror att de ska få låg- och medelinkomsttagarna med sig till nästa val genom att locka med sänkta skatter, när de offentliga finanserna så tillåter. Vad de inte berättar är att de t ex utarmar den offentliga sektorn ännu mer och som leder till ökade kostnader för dem som inte kan betala för sig för privat sjukvård, inte har gräddfil till sjukvården genom att betala dyra försäkringar. Moderaterna sänkte skatterna för hög och mellaninkomststagare med 80 miljarder medan de samtidigt höjde skatterna för pensionärer, sjuka och arbetslösa. Brytpunkten för statlig inkomstskatt ska höjas och även pensionärer ska få del av framtida skattelättnader under förutsättning att sysselsättningsutvecklingen, arbetslösheten och de offentliga finanserna så tillåter. Det låter ju fint, men samtidigt undrar man ju hur moderaterna hade tänkt att det skulle gå ihop. De offentliga finanserna har ju inte direkt något överflöd av pengar, och skattemedlen minskar ju stadigt medan kostnaderna bara ökar och välfärden raseras.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Har inte följt med så noga i den svenska politiken måste jag erkänna.
Så jag har nog inte så mycket att säga om det.

Blev däremot sugen på vindruvor när jag såg din bild på druvorna.
klems.

Polargrevinnan sa...

Hej Bitten!
Jag vet igentligen inte hur jag hamnat hos dig. Ibland lever datorn sitt eget liv.
Nu har jag läst lite vad du skrivit och det var intressant.
Politik kan man diskutera hur mycket som helst. Nägra sänkta skatter blir det nog inte. De förutsättningar, som måste till, finns inte.
Jag ska fortsätta och läsa mer på din blogg. Känner att jag återkommer.
Ha det så bra hälsar Viola