tisdag 19 maj 2009

Äckliga små kryp


Kackerlackor. Bara ordet känns ju äckligt. De krälar och ser så fruktansvärt läskiga ut. Jag skulle bli tokig om jag upptäckte kackerlackor i mitt hem och skulle inte vilja bo bland dem. Jag skulle nog stå på en stol och skrika, som en del gör när de får syn på en mus. Kackerlackorna verkar sprida sig i rekordfart och det blir fler och fler hus som måste saneras. I Stockholm har antalet saneringar ökat med 45 % de senaste två åren och en kraftig ökning har skett i västra Sverige. Fem honor kan öka antalet med 200 stycken var femte vecka.

Kackerlackor inte bara ser äckliga ut, de luktar illa också. De avsöndrar ett sekret från bakkroppen som i värsta fall kan orsaka allergiska reaktioner. När man är på utlandsresa måste man hålla koll på bagaget, inte sprida ut kläder i hela rummet och kolla så man inte får med sig de äckliga krypen i kartonger och väskor. Vi har faktiskt haft tur när vi varit utrikes, vi har inte haft kackerlackor någonstans där vi har bott. I alla fall inte som jag har sett, eller hört.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: