lördag 24 maj 2008

Upp och pröva dina vingar


Efter att ha varit på resa och flygit till Rom och tillbaka till Stockholm via Oslo så är det skönt att vara hemma igen. K sover som en stock, men jag måste stilla min bloggabstinens lite. Jag är inte flygrädd, men jag tycker att det är lite obehagligt vid start och landning och hjärtat slår lite fortare under en flygtur. När vi flög till USA senast var jag så trött så jag sov nästan hela resan och det gick ju lite lättare då. Tur att jag inte visste då att JFK-flygplatsen i New York är på åttonde plats över de tio mest otäcka landningsbanorna i världen, för vi landade just på JFK. Landningen kräver god sikt för flygplanen korsar inflygningen till New Yorks två andra flygplatser, La Guardia och Newark.

Nr 3 på listan finns Reagan National Airport, Washington D.C. När vi var i Washington för ett par år sedan stod vi och tittade där på bron som går över floden och det kom ett plan varannan minut som skulle landa. Inflygningen måste ske i en smal korridor mellan två flygförbudszoner. Nära intill ligger både CIA:s högkvarter och Pentagon. Minsta avvikelse från rutten och amerikanska flygvapnet larmas och vid start måste piloten styra brant uppåt för att inte passera flygförbudszonen över Vita huset.

Inga kommentarer: