fredag 9 maj 2008

Nu har SVT gått över gränsen

Jag tycker att SVT:s beslut att sända Englas begravning i direktsändning är lite över gränsen till vad som är etiskt rätt. Visserligen var hela svenska folket engagerat i fallet, men det betyder inte att vi har något intresse att vara med på begravningen genom tv-rutan. Det är klart att vi alla sörjer och känner med hennes anhöriga, men att att sända begravningen direkt är väl ändå att gå lite för långt. Ska SVT sända begravningen av alla som fallit offer för våldsmän framöver eller kommer detta att bli enda gången? Om jag vore flickans mamma skulle jag inte vilja att något tv-team var där och filmade. Nej, jag kommer inte att titta på den tv-sända begravningen för jag är inte en sådan gam. Låt flickan vila i frid.

"Det är tungt, förfärande tungt, att dö medan hjärtat ännu är ungt." (H C Andersen)

Inga kommentarer: