fredag 30 maj 2008

Bannlysning av kvinnliga präster


Egentligen borde jag väl inte ens bry mig, men jag tycker att Vatikanen verkar vara en kvalificerad fjollklubb. Kvinnliga präster och de biskopar som vigt dem blir bannlysta hädanefter automatiskt, det har Vatikanen slagit fast och det ska gälla med omedelbar verkan. Vatikanen har aldrig godtagit kvinnliga präster i katolska kyrkan och motiverat detta med att Jesus bara valde män till sina apostlar. Endast en döpt man kan bli präst enligt katolsk kyrkolag. Ärligt talat spelar det ingen roll för mig att Vatikanen bannlyser kvinnliga präster, för jag kan inte förstå varför någon vill bli prästöverhuvudtaget. För mig spelar det ingen roll om det är en kvinna eller man, men det verkar ju dumt att utestänga kvinnor från att bli katolska präster, det är ju verkligen diskriminering och jag trodde i min enfald att alla människor var lika, kvinna som man, i religionen också. Men så är tydligen inte fallet när det gäller katolska präster.

När vi var i Rom förra veckan var vi i Vatikanstaten. Vi var inne i Peterskyrkan och gick på Petersplatsen. Vi skickade ett vykort från posten där i Vatikanen för vi har hört att de har den säkraste postgången, mycket säkrare än Italiens i alla fall. När vi var inne i Peterskyrkan skulle en präst välsigna alla utländska katoliker, men då smet vi ut illa kvickt, för det ville vi inte vara med om. Det var i alla fall vackert i kyrkan och den var enormt stor och utanför fanns stora tv-skärmar att titta på om det skulle bli alltför mycket folk inne i kyrkan.

1 kommentar:

Anonym sa...

att tydligare visa på sin otro hade väll varit att göra absolut ingenting....istället för att visa att det finns "något" det finns anledning att fly från..