torsdag 1 maj 2008

Rätta mig om jag har fel om 1 maj

Jag är ingen politiker och har aldrig varit politisk aktiv eller ens särskilt intresserad heller. Jag har växt upp i ett arbetarhem, men där 1 maj var en skön ledig dag. Jag är väl som alla andra, röstar när det är val och muttrar lite om det händer nåt som inte passar mig i politiken. Jag har alltid i min enfald trott att 1 maj varit arbetsrörelsens stora dag, en laglig rätt att demonstrera och protestera mot dåliga löner och usla arbetsförhållanden. När jag sedan läser om att Per Schlingmann, partisekreterare i moderaterna, ska 1 maj-tala om arbete, lägre skatter och bra skolor, undrar jag om det är samma arbete han menar. Han säger att idag hyllar vi arbetet – detta fundament som håller upp vårt samhälle. Ja, ja han menar naturligtvis att vi ska få högre lön så vi kan leva på den, att vi ska ha råd att vara hemma från arbetet när vi är sjuka utan att riskera personlig konkurs, att vi ska få lägre skatter för att vi ska kunna betala för sjukvården på någon privat läkarmottagning som de i "gräddfilen", och gå före i operationsköerna för att vi får mer pengar i lönekuvertet, att våra barn ska få gå i små och trygga klasser i skolan för att man ska anställa fler lärare och inte lägga ner skolor för att de kostar för mycket. Ja i så fall får han väl gärna tala på 1 maj för mig, även om han aldrig har arbetat "på riktigt" i hela sitt liv, vad vet jag?

"Arbete: Ett av de förfaranden genom vilka A skaffar egendom åt B." (Ambrose Bierce)

Inga kommentarer: