måndag 5 maj 2008

Tandläkarbluffen


Att gå till tandläkaren är väl inget nöje precis. Jag tycker inte det är speciellt kul när någon rotar runt i munnen. Jag har haft tur och inte behövt betala mer än för undersökning och röntgenbilder de senaste åren, men det är ju i alla fall inte billigt. Jag har haft samma tandläkare jättelänge och han är verkligen toppen och jag litar helt och fullt på att han gör ett bra jobb. Däremot skulle jag aldrig gå till någon av de lågpristandläkare som poppat upp de senaste åren. Läste om en kvinna som gick till en lågprisklinik och tandläkaren sa att hon hade 14 hål. Det visade sig senare att hon inte hade ett enda hål när hon blev undersökt av sin vanliga tandläkare. Det är klart att har man billig taxa måste man ju få in pengar på nåt sätt och kanske man behandlar i onödan för att inte förlora för mycket pengar på sina låga priser. Enl Socialstyrelsen är det också brister i dokumenteringen, brister i hygienen och språkförbistringar mellan tandläkare och patient på dessa kliniker. Nej, jag behåller nog min gamla hederliga tandläkare och betalar lite mer, än går till någon lågprisklinik och blir lurad på pengar för behandlingar som egentligen inte behövs.

Inga kommentarer: