söndag 18 maj 2008

Har vi inte alla en släng av bipolär light?

Hur många av oss är inte trötta och nere, men gladare ibland? Är det någon som inte lider av nedstämdhet och sömnproblem i perioder? Ibland känner jag mig mer uppåt och startar stora projekt, som att renovera och måla om, i alla fall en gång om året. Ibland får jag lust att handla och köper sånt jag behöver och kanske sånt jag inte behöver lika mycket. Jag delar säkert dessa symptom med halva Sveriges befolkning, och innebär alltså att vi alla har bipolär light-symptom. Typiskt med bipolär light-diagnosen är att man är mer trött och nere på vintern och piggare och gladare på sommaren, och att man i perioder är mer sexuellt intresserad och i andra mindre. För mig låter det helt normalt, alla är väl gladare på sommaren när det är ljusare och trötta på vintern när det är ständigt mörkt. Sexlusten är väl som allting annat, ibland är den större och ibland är den mindre. Ärligt talat tror jag att det är fler än hälften i så fall som har denna sjukdom.



Bipolär light är tydligen den nya trenddiagnosen och enligt experter på bipolär sjukdom ställs den alltför ofta och på för svag grund. Expressens medicinreporter Anna Bäsén testade hur lätt det är att få denna nya diagnos. Efter bara tjugo minuter hos en psykiater hade hon fått diagnosen bipolär light och ett recept på Lamictal. Medicinen gör så att tempot blir lite lugnare, man får inte så tunga perioder och blir lite jämnare i humöret. Lamictal kan man äta livet ut och några biverkningar har medicinen egentligen inte, utom sällsynta men allvarliga hudutslag, vilket är illa nog.

Läkemedelsindustrin måste gnugga sin händer. Här har de tagit fram en medicin som nästan alla i Sverige verkar behöva, för alla har vi väl en släng av bipolär light?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt inlägg är jäääääätte gammalt jag vet men hittade det via google när jag letade efter annat. Och det är för jävligt att de skall komma "mode" varianter på en svår jävla sjukdom. Är själv drabbad och anser att sånt här sätter käppar i hjulet när man arbetar för att belysa sjukdomen. Helt sjukt. Antingen har du en kronisk/dödlig sjukdom eller så har du det inte. Det finns väl inget light på en kronisk sjukdom? Dumheter.

Anonym sa...

Instämmer! Är så himla trött på folk som säger att de suttit hemma och deppat en helg. En helg! Ingen depression kommer och går på en helg.