fredag 9 maj 2008

Matkrisen i NYC


Jag tycker att det verkar tragiskt att de som bor och arbetar i NYC inte ska ha råd att äta sig mätta, att lönen inte räcker till. Jag har varit i detta överflödens land några gånger och jag tycker det låter skrämmande att folk svälter i New York. Nu vet jag att många, särskilt då mexikaner och färgade, sliter för en skitlön på många arbetsplatser för en minimilön på ungefär 7 dollar per timme. Och maten hade faktiskt blivit mycket dyrare när vi var där i år än den var sommaren 2006. Det är faktiskt så att det normalt är billigare att äta ute på restaurang, och nu menar jag inte något snabbmatsställe, än det är att köpa mat i affären och laga själv. Skulle man välja någon snabbmatskedja som McD så är det betydligt mycket billigare att äta där än att laga maten hemma. Tydligen är det så är jättehöga matpriser är den direkta orsaken till den senaste tidens rusning till New Yorks många soppkök och det är inte längre bara arbetslösa och de allra fattigaste som söker hjälp, utan även de som jobbar heltid och där lönen inte räcker till. Kan det vara så att lönerna kanske är alldeles för låga eftersom många med heltidsjobb måste gå till soppkök? Så många som 28 miljoner amerikaner är i dag beroende av statliga matkuponger. Det är en kostnad för USA som varje år uppgår till 39 miljoner dollar. Helt sjukt!

Inga kommentarer: