måndag 29 december 2008

Vem har makten?


Makt är ett relativt begrepp som förutsätter minst två parter. En part som begär något och en annan part som uppfyller denna begäran. Aftonbladet presenterar en, vad det verkar ganska märklig lista på Sveriges mäktigaste personer. Vad som slår mig när jag läser igenom listan på de 100 mäktigaste personerna är att Zlatan Ibrahimovic har lyckats nästla sig in på sjätte plats. I och för sig efter bland Fredrik Reinfeldt, Anders Borg, riksbankschefen Stefan Ingves, Mona Sahlin och Maud Olofsson men före både utrikesministern, Christina Stenbeck och Ericssons vd. Fotbollsspelare har alltså stor makt här i världen och jag undrar om det är bra eller dåligt. Läser jag vidare i listan kan jag konstatera att Carolina Gynning finns på 37:e plats och Magnus Betnér på 50:e. Kända och uppseendeväckande personer, men vad har de egentligen för makt? Då tror jag i stället att modedockor som Sofi Fahrman och bloggare som Blondinbella i dag har kopplat greppet om den verkliga makten. De tycks ju regera över tusentals fjortisar med sina modetips och partytricks och inte minst ser man väl det på alla modebloggar som fullkomligt översvämmar landet. Tänk att ha makten att kunna bestämma vad som är inne eller ute i modevärlden och helt regera hur landets alla tonåringar ska klä sig. Det kan man kalla makt. Då tycks även regerande musikkungen Bert Karlsson ligga i lä på en blygsam 88:e plats.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: