tisdag 16 december 2008

Jorden skälver


I morse inträffade det största jordskalvet i Sverige sedan 1904. Fast epicentrum var i Skåne strax utanför Sturups flygplats var det tydligen många som kände av det till och med här uppe. Det är klart att man undrar vad det är som skakar och det är inte så konstigt att man blir rädd när man väcks av det. Skalvet hinner oftast gå över innan man ens kommer på att det är jorden som skälver.

Det har ju varit en del skalv i Skövdetrakten och dem brukar vi ju känna av här i Närke. En gång låg jag i sängen på kvällen när det plötsligt började skaka. Det var en rätt häftig känsla. Jag hann aldrig bli rädd just när det pågick, men det är klart att jag var lite skärrad efteråt när jag insåg vad som hänt. Min syster och hennes man var i Askersund på besök en gång när det blev jordskalv. Hon vaknade mitt i natten av att hela huset skakade så fönstren skallrade. Hon väckte mannen och frågade vad det var som hände, men han bara drog täcket över huvudet och mumlade något om att det var neutroner som rörde sig. Hon förstod ju att han inte var riktigt vaken och kom väl på själv att det var ett skalv som inträffat.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: