söndag 7 december 2008

I julhandeln intet nytt


Nu har jag varit ute en sväng och julhandlat. Lite julklappar blev det och en del andra saker till huset. Inte är det lätt att hitta svenska varor, handdukarna jag köpte är tillverkade i Danmark och tvålpumpen är nog inte heller svensk. Julklapparna jag köpte är definitivt inte svenska. På dem står det "Made in China", i alla fall på två. Det skulle förvåna mig om julklappsköpare jagar runt och letar efter svenska varor, det är ju ett jättejobb att bara komma på vad man ska köpa till alla. Nej, herr Reinfeldt får nog finna sig i att julhandeln blir precis som förr om åren. I år har väl folk dessutom ännu mindre pengar över till svenska lyxprylar, utan får nog nöja sig att köpa det billigaste, från Kina och andra asiatiska länder.

Trots att det var julklappar som skulle inhandlas kunde jag ju inte låta bli att titta på lite kläder. Till mig själv eller kanske till någon annan i julklapp. Fast min garderob är överfull. En undersökning som är gjord i England visar att kvinnor bara använder 30 % av kläderna i garderoben och det tror jag stämmer. Jag använder några få favoritplagg för det mesta och resten hänger bara där. Jag brukar ändå rensa med jämna mellanrum. En bra regel är att har man inte använt ett plagg på ett år så åker det ut, i alla fall ur garderoben. På så sätt får jag rum med nya i stället.

Enligt en annan undersökning tänker kvinnor lika ofta på shopping som män tänker på sex. Kvinnor dagdrömmer om shoppingturer flera gånger per dag och hundratals gånger per vecka. I så fall skiljer jag mig nog från mängden, jag tänker nog lika mycket på både shopping och sex, eller lika lite. Jag menar tänka går ju, att utöva är en annan femma. Enligt ännu en undersökning, fransk denna gång, fantiserar 96 % av kvinnorna regelbundet om sex. Det skulle vara intressant att veta vad resterande 4 % fantiserar om.

"Att vi fransmän betraktas som världens bästa älskare beror på vårt goda PR-folk: kvinnorna." (Maurice Chevalier)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: