fredag 20 juni 2008

Ge katthatare en liten kattunge att ta hand om


Jag har inte alltid gillat katter. När jag var liten hade vår granne en katt som pinkade i trappuppgången när han inte kom in till kattlådan. Jag har också varit lite allergisk och reagerat med klåda i halsen och kliande ögon. Nu när vi har katt själva kan jag inte förstå hur jag har klarat mig utan katt förut. Han är ju vår ögonsten och jag skulle kunna döda den som är elak mot honom. Att ständigt vara rädd för att han ska bli skadad av någon elak person eller instängd någonstans utan att kunna ta sig ut igen hör till vardagen. Vill man ha katten ute så får man leva med rädslan att någon kan göra katten illa. Det finns så många elaka och otäcka människor. Jag kan inte förstå hur någon människa kan vara elak mot ett litet djur som inte har gjort något ont. Jag tycker inte heller att katter ska behöva vara innekatter hela sitt liv bara för att det finns elaka människor i världen som hatar katter. Vår jord är väl till för alla varelser och vi måste försöka samsas här allesammans. Ge katthatarna en liten kattunge så ändrar de nog attityd så småningom och inser att katter är världens finaste husdjur.

"En morgon sköt jag en elefant i bara pyjamasen. Hur han hade fått på sig den är mer än jag begriper." (Graucho Marx)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Thomas Hellsing sa...

Men med allt sammantaget mår katten bättre av att vara inne om man bor i stan. Alla mina katter har mått utmärkt av att tas ut i sele men i övrigt vara inne.
Elaka männsikor är förmodligen utekattens minsta hot. Alla, såväl människor som katter skulel må bättre om kattägarna höll dem inne. Jag blir t ex tokig på min grannes katter som springer och skiter i mina rabatter och växthus. Katter ska hållas inne!