torsdag 12 juni 2008

En del har talets gåva

Nu är det bara drygt en dag kvar tills Jo och B åker tillbaka till USA. I kväll har M varit hemma också och vi har ätit god färsk pasta och druckit lite gott vin till. Det är inte klokt vad två veckor går fort, det känns som om tiden bara flugit iväg. Det är ju tur att vi är upptagna hela nästa vecka, annars skulle det bli alldeles för långsamt och tyst här i huset när de åker tillbaka.

Jo har alltid haft talets gåva och hon är jätteduktig att tala amerikanska efter 2½ år där borta, och B håller på att lära sig svenska. Han fick en bilderbok av M med både svenska och engelska ord som man kan ha användning för. Inte för jag vet om man behöver kunna ord som t ex bjälklag, men boken verkar rolig.


Att inte få prata alls råkade en 3-årig pojke ut för när han fick sin mun igentejpad av en förskollärare när han bråkade med några andra barn och inte kunde hålla tyst. Pojken lyckades få bort tejpen, men då hämtade den manlige läraren en bredare isoleringstejp och satte över munnen. För att få loss tejpen tvingades han klippa bort den. Mannen stängdes av från arbetet i 30 dagar, men arbetar nu på skolan igen.

Hur kan någon som är förskollärare komma på något så dumt som att tejpa för munnen på en 3-åring? Helt idiotiskt. Enligt polisen kommer händelsen att rubriceras som ofredande. Mannen inser i alla fall att han har gjort fel och ångrar sig. Jag hoppas att han aldrig gör om det också.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Ulf Herrströmer sa...

Hej Bitten,
Verkligen kreativt det där med
"kultingstövlar". Även bjälklag kan ju vara bra att kunna på engelska om man t.ex. skall skriva en limerick om byggjobbare just på engelska t.ex. I min pocket med egna limerickar, Doktor Limericks skrattslava, som kom ut i höstas har jag dock inte med några engelska bjälklag men massor med roliga limerickar och faktiskt en originallimerick av mig på engelska sist i boken som har rikligt med kul färgillustrationer och är en häftig presentbok inte minst.
På min blogg har jag nyligen utlyst en limerick-tävling som varar september månad ut. Priset till bästa limerick i tävlingen är 5000 kronor och för näst bästa 2500kronor.Läs mera om tävlingen på min limerickblogg http://skrattsalva.blogspot.com/
Limerickbidragen mejla bäst direkt till mitt förlag SONULF på e-postadressen uherrstromer@gmail.com
Välkommen Bitten att mejla in ett limerickbidrag i vår tävling.
Önskar