måndag 7 juli 2008

Titta inte bara i spegeln


Jag har inget minne av att jag ens brydde mig det minsta om rynkor när jag var 23 år. Nu vid 50 har jag väl börjat inse att rynkorna har kommit med åren, men är man bara drygt 20 år och oroar sig för rynkor så är det något fel. Tror alla på fullaste allvar att alla modeller som plåtas har så fin och slät hy som slutresultatet blir på bilden? Alla fotografier retuscheras mer eller mindre och alla människor har rynkor, kanske mellan ögonbrynen, i pannan eller runt ögonen. Ett ansikte utan någon helst rynka är inte ett naturligt ansikte, det är en mask. Monica är bara 23 år men låter ändå injicera Botox för att slippa de första rynkorna. Hon säger att hon har en rynka mellan ögonen som som hon inte gillar, hon kallar den sin bekymmersrynka. Men om hon slutar att bekymra sig om rynkor kanske rynkan blir mindre, utan Botox. När man är i min ålder kan jag förstå om man får panik och köper alla möjliga antirykkrämer och smörjer sig med i tron att man ska se yngre och slätare ut, men att börja smörja när man är 20 för att slippa rynkor tror jag inte mycket på. Jag tror att det i antirynkkrämer finns ett medel som gör att du blir ännu mer rynkig och så måste du smörja ännu mer och det blir till en ond cirkel. Bara för att tillverkarna av krämerna ska kunna lura av fåfänga kvinnor (och män med för all del) så mycket pengar som möjligt. Om man inte har något annat att oroa sig för än en fjuttig liten rynka så undrar jag ju hur egotrippad man kan bli. I det stora hela så spelar inte en rynka någon roll när tusentals barn svälter ihjäl, människor dör i krig och naturkatastrofer och jordens resurser håller på att ta slut.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Är det fel på mig? Jag tycker rynkor är vackra och tillför personlighet, karraktär, styrka och mognad.
Undrar stilla om det inte är kvinnors uppfattning om skönhet som styr kampen mot rynkorna?