måndag 21 juli 2008

Rebellen Fulla


Jag vet inte vad som är så speciellt med en muslimsk Barbiedocka. Eller en svensk. Eller en indisk. En docka är väl en docka, och vem som helst kan göra vad som helst med en docka, bara man har lite fantasi. En docka kan inte ha någon karaktär, det är ett dött ting. När den blonda Barbie förbjöds i Saudiarabien och bojkottades i Iran dök dockan för muslimska flickor upp. Hon har rosa bönematta, matchande slöja och heter Fulla. Fullas skapare Fawazs Abidin är muslim antar jag, och har skapat en karaktär med respekt för sin mamma och pappa. Fulla är ärlig och kärleksfull och har ingen pojkvän. Och hur vet han det? Han kan inte veta hur flickor leker med sina Barbiedockor. Bara för han tycker att hon ska vara allt detta innebär det inte att det är så i verkligheten. Jag tror att när muslimska flickor leker med Fulla är hon precis som Barbiedockan alltid har varit: en välsvarvad, sexig, pojktokig och köpgalen tjej som partajar med sin vän Ken hela natten. Jag hoppas att det är så i alla fall. För jag tycker inte att någon ska säga hur flickorna ska leka med sina dockor, och allra helst ska inte en muslimsk man bestämma hur muslimska flickor ska leka med sina dockor också. Tala om hjärntvätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Zahra sa...

Nähä, men om en icke-muslimsk man bestämmer hur flickor leker med sina dockor då är det inte hjärntvätt...? Jag menar, det sitter ju folk (antagligen män) på Barbie-kontoret och bestämmer hurdana kläder Barbie ska ha, vilka yrken hon ska föreställa och vilka signaler hon ska förmedla. Bara för att Barbie är representativ för den västerländska kulturen betyder det inte att det hon symboliserar per automatik är det rätta och riktiga! Hon representerar den västerländska kulturen, på samma sätt representerar Fulla en islamisk livssyn. Och islamisk livssyn är inte alltid lika med hjärntvätt!

Men just ja, det är ju så viktigt att vi lär de muslimska flickorna att "en välsvarvad, sexig, pojktokig och köpgalen tjej som partajar med sin vän Ken hela natten" är nåt eftersträvansvärt. För varför fokusera på andlighet, vänlighet och kyskhet när man kan göra som i väst?? Men försök förstå att det inte är alla muslimska flickors dröm att vara Barbie, vi har större drömmar än så.

Bitten sa...

Alla har väl drömmar, men varför låta någon man förstärka kvinnoförtrycket? Jag tycker inte heller att den västerländska Barbiedockan är något att eftersträva att likna, men jag ser det som om kvinnorna/flickorna själva måste får bestämma hur de ska klä sig. De franska kvinnan som inte skulle få uppehållstillstånd klädde sig ju i slöja för att hennes man tyckte hon skulle det och tyvärr tror jag att det är ganska vanligt att mannen bestämmer i det fallet. Jag tycker det är männens problem om de får begär efter någon annans kvinna bara för att hon visar håret. Det är väl dubbelmoral så det skriker om det.