söndag 6 juli 2008

Hur är det med läkaretiken?


Jag som tyckte jag var ganska gammal när jag vid 31 års ålder fick mitt tredje barn. Jag tyckte alla på mödravårdscentralen såg så unga och fräscha ut och där kom jag som var över 30. Det fanns kanske några fler i min ålder, men de som var äldre kunde man räkna på ena handens fingrar. Naturligtvis är man inte för gammal att få barn vid 31, det var ju i alla fall en naturlig befruktning. Numera är det ju många som får sitt första barn när de är över 40 år. Annars avtar ju förmågan att bli gravid efter 20-årsåldern, så det kanske inte går lika lätt för alla att bli gravida och vissa måste ha lite hjälp på traven med t ex provrörsbefruktning. En kvinna i Indien födde häromdagen tvillingar, en pojke och en flicka. I Indien föds det ju många barn, men de här barnen har en mamma som är över 70 år och en pappa som är 77 år. Det var längtan efter en son och arvinge som gjorde att de fick sälja sina bufflar, använda alla besparingar och ta ett lån för att ha råd med provrörsbefruktningen. Jag antar att det är lika dyrt, om inte dyrare, med provrörsbefruktingar i Indien som i Sverige, och jag undrar ju hur den läkare tänkte som tillät en 70-årig kvinna att bli gravid. Naturligtvis handlar det om pengar, annars skulle han väl aldrig ens ha funderat på att göra det. Läkaren tjänar en hacka, kvinnan och mannen blir glada som får en son och arvinge. De enda som inte blir så glada är väl de stackars barnen, när de blir så stora att de upptäcker att deras föräldrar är senila, dementa och kanske inte lever så många år till. Det åldriga paret har förut två vuxna döttrar och fem barnbarn, men ville bestämt ha en son som ska bruka marken och det har de nu fått. Den nyblivne pappan säger att han nu kan dö som en lycklig man och stolt far.

Visst saker och ting förändras med åldern men egentligen är det bara proportionerna som växer
För utan kärlek är allt ändå fortfarande piss

(Lasse Lindh - Historia No 1)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: