lördag 24 januari 2009

Hur bra är fettrik kost egentligen?


På eftermiddagsfikat i går på jobbet kom vi in på det här med olika dieter och hur man bäst går ner i vikt. En av undersköterskorna satt och åt avokado och hon påstår att hon mår mycket bättre nu när hon äter kolhydratfattig kost och i stället äter mer fett. Hon säger att hon är piggare, inte så svullen och känner att magen också mår bättre. Jag vet inte, jag kan tänka mig att man snabbt går ner i vikt om man nästan utesluter kolhydrater, det har jag ju själv märkt, men hur blir det i det långa loppet? Jag får en känsla av att kärlen blir ihopkleggade av allt fett och jag undrar hur man mår i det långa loppet. Nej, jag förespråkar fortfarande en allsidig kost, jag tror inte på några mirakelkurer. Det enda som hjälper när man vill gå ner i vikt är att äta mindre, men allsidigt så man får i sig alla näringsämnen som kroppen behöver, och framför allt röra på sig mera. Sen kan de ju finnas kortsiktiga genvägar att nå trivselvikten, men det svåraste är väl att behålla den.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att du kanske skulle läsa lite om ämnet.

Anonym sa...

Jag säger som Anonym sa innan mig;

tycker att du skulle läsa lite om ämnet. Men tillägger även;

Man lär så länge man lever - det är en bra inställning!

Heja Avokadosköterskan!

Mikkan sa...

Tja, det är ju så att våra kroppar svarar lite olika på kost och olika ämnen också, vilket gör att sånt här aldrig blir exakt vetenskap i sin helhet.

Kunskapen om hormonprocessen kring vår matsmältning och vad vi triggar i kroppen med olika ämnen känns dock fundamental. Innan har alla alltid sagt mig att det ju är en givet enkel ekvation av kalorier in vs ut genom träning osv, men med hormoner så blir allt inte helt enkelt.

Jag personligen har fått ut mycket av att läsa olika artiklar på www.kostdoktorn.se. Har själv känt stor skepsis inför naturligt fett. När jag dragit in så har jag skippat skräp, godis osv, men annars lagt fokus på kolhydrater. Och jag har aldrig någonsin gått ned till en normal vikt. Det känns spännande nu, jag har ätit LCHF i en vecka, väntar med spänning vad som händer i kroppen. Det jag redan nu kan säga är att jag blivit helt bra från en orolig mage, precis som din kollega. :)