söndag 4 januari 2009

Bantning och osteoporos


Att visa upp sig i bikini mitt i vintern har jag inte känt direkt för. Men i stället för att vara pinnsmal är jag faktiskt glad att jag har några extra kilon runt mage, bak och lår. Inte skulle jag vilja se ut så här.

Usch, det otäcka är att hon själv tycker att hon är riktigt snygg med fejktuttar, förstorade läppar och kropp som ett skelett. Idealet bland kvinnor tycks ju vara att ha en sådan kropp! Förutom att det ser för jävligt ut ökar bantning och lågkaloridiet också risken för osteoporos, även hos kvinnor som är unga och inte bara på kvinnor efter menopaus.

I vårt landsting fångar vi upp de flesta som får en fraktur och skickar remiss till osteoporosmottagningen så kvinnorna kan få behandling om det efter bentätsmätning visar sig att de lider av osteoporos. Förhoppningsvis blir färre kvinnor lidande av värk och får färre frakturer på detta sätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Karin Berg sa...

urk ja, sådär vill man inte se ut. Jag åt faktiskt extra kalk tabletter under mina graviditeter eftersom jag inte tycker om mjölk för att slippa benskörhet när jag blir äldre. Jag röker inte heller. Så jag hoppas på starka ben. :-)

Anonym sa...

Bra skrivet, håller med om att extra kilon kan vara bra ibland, jag börjar smått vänja mig vid mina, har varit pinnsmal hela mitt liv!
/Cleo

Anonym sa...

Vad är osteoproros? (det går inte att läsa artikeln på aftonbladet =) )

Bitten sa...

Paris: Osteoporos är benskörhet och det är en sjukdom som innebär att benstommen förlorar en del av sitt kalkinnehåll och sin styrka. Tecken på benskörhet kan vara att du lätt bryter ett ben eller handleden

Micke Skribent sa...

Se gärna denna film och läs beskrivningen.

http://www.youtube.com/watch?v=hfuUIefllnI