torsdag 15 januari 2009

Elitskolor låter så negativt

Tio nya gymnasiala elitskolor är nu utsedda av Skolverket. Välutbildade lärare och chans till forskning är några av kriterierna som ska skilja dem från ”vanliga” skolor. Tanken är att de som är speciellt intresserade ska kunna gå på en skola med spetskunskap och en tydlig anknytning till högskolan. Man ska fokusera på ett ämnesområde med anknytning till vetenskaplig forskning och inriktningen ska vara i antingen matematik, naturorienterade ämnen, samhälle eller humaniora.


Egentligen är väl detta en utmärkt idé. Varför kan man inte prova något nytt? Jag antar att det finns ett behov att ha den här typen av utbildningar, men jag anser inte att man ska kalla det för elitskolor, för det låter väldigt negativt. Så fort det handlar om vetenskaplig forskning där man måste använda sin hjärna talas det om elitskolor, men alla idrottsgymnasier är väl i så fall också en form av elitskolor, men det är det väl aldrig någon som kallat dem vad jag vet.

Jag tycker att det här är ett alldeles strålande sätt att ta tillvara ungdomars intresse för vetenskap och forskning, det är ju ändå det som driver hela mänskligheten framåt.

Här finns listan på de s k elitskolorna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det heter ju inte heller elitskolor utan spetsutbildning. Det har väl itne riktigt en lika negativ klang?
Sitter just nu och skriver om gifted and talented education i USA och jämför det med den svvenska spetsutbildningen och den gammaldagsa realskolan som är en likhet till spetsutbildningen