tisdag 20 januari 2009

KOT


Det här med förkortningar i text finns det olika åsikter om. Själv tycker jag det ibland kan vara svårt att läsa om texten har för mycket förkortningar, men det sparar tid vid utskrift i alla fall. Jag förkortar inte så gärna, och bara vedertagna förkortningar som t ex klocka blir kl. Om jag ska skriva en text som någon dikterar vill jag själv förkorta orden, jag vill inte att den som dikterar förkortar, då kan det bli väldigt konstigt. Framför allt är det inte så bra när någon hittar på egna förkortningar som ingen annan begriper. En gång hände det att en kollega, som är pensionerad sedan många år, skulle skriva en anteckning som en doktor dikterade. Han var väldigt bra på att diktera så det brukade inte vara några svårigheter att skriva. Dock kunde han ibland vara lite underfundig. Kollegan skulle skriva ett ord som hon aldrig hört förut: KOT.

"KOT, vad är det?", frågade hon oss och vi skakade på huvudet. Hon frågade alla som kom in i rummet, sjukgymnaster, sjuksköterskor och andra, om de visste vad KOT var. Det här var innan datorernas och internets tid, när vi fortfarande skrev på skrivmaskiner, så hon satt och slog i alla böcker hon kunde uppbringa, men ingenstans hittade hon förkortningen KOT. Till slut var hon tvungen att uppsöka doktorn som dikterat och fråga vad han menade. Han fnissade till, såg väldigt underfundig ut och tittade på henne lite under lugg och sa: "Kors och tvärs."

Gissa om min kollega blev full i skratt. Kors och tvärs, vem hade kunnat gissa det?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag gillar din blogg, sökte på Lasse Lind-Tunn och hamnade här :)
Har en blogg i dvala men blev inspirerad av dig, kanske ska skriva lite igen... hmmm.
//N