lördag 31 januari 2009

Knockout


Ingen kan väl ha undgått att missa att Ingemar Johansson "Ingo" har gått bort. Vad jag inte kan förstå varför en boxare, som blev världsmästare för snart 50 år sedan, fortfarande kan vara så populär. Dessutom slutade han boxas redan 1963 och det är ju några år sedan. Men tydligen gjorde han något enstående den där gången i juni 1959. Två miljoner svenskar hörde direktreferatet av matchen via Radio Luxemburg eftersom Sveriges Radio inte sände. Efter att ha knockat Floyd Patterson i tredje ronden fick Ingo 1 200 hyllningstelegram, bland annat från kung Gustaf VI Adolf, statsminister Tage Erlander och FN:s generalsekreterare Dag Hammarskiöld. Jag tror att alla andra tyckte att det var en jättestor grej, men själv firade han segern med hamburgare tillsammans med sin fru Birgit. Ingemar Johansson blev i med att han tog VM-titeln enligt alla Sveriges störste idrottsman genom tiderna.

Jag ska väl inte säga emot, men jag tycker inte att detta är märkvärdigare än något annat i idrottsvärlden. Jag tycker inte ens att boxning skulle tillåtas som sport. Dessutom förlorade Ingo världsmästartiteln redan året efter till Floyd Patterson igen. Så varför sådan hysteri kring denne före detta världsmästare i boxning? Men tydligen är det så inom boxningen, en gång mästare, alltid mästare. Även om jag inte kan förstå det, så måste det vara väldigt stort.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

efterson du inte var där kan du nog inte förstå. Men Ingo var den första svenska idrottaren som ALLA kunde följa via radio. Svenskarna satt som klistrade vid radioapparaten på samma sätt som vi senare gjorde vid tv-apparaten när en annan Ingemar körde slalom. T.o.m jag som inte är idrottsintresserad på det viset satt och lyssnade till referatet när Ingo boxades.
NatureFootstep
http://www.metrobloggen.se/fotsteg

Bitten sa...

Ja, men att jämföra honom med Ingemar Stenmark går ju bara inte. Stenmark var ju helt outstanding i flera år och fick medaljer i OS och VM, och världscupsegrarna är ju helt otroligt många.