lördag 17 januari 2009

Kallt som attan


Läste att det varit rejält kallt i Norrland. I Åsele vaknade byborna till ett stelfruset landskap och vinters lägsta temperatur på -37, 7. Så kallt är det ju sällan vi har här i trakterna, men jag kommer ihåg en period i slutet på 1970-talet när temperaturen höll sig på -36 i flera dagar. Jag hade legat över hos mina föräldrar eftersom jag gick på en kurs där i H-berg, och skulle åka till jobbet på morgonen. Vi hade en gammal Volvo, som alltså skulle startas i denna kyla och efter en stunds tuggande startade den faktiskt. Men jag blev livrädd när bilen hoppade igång för allting var ju stelfruset, så även plasten i innertaket. Hela bilen skakade och skramlade så jag trodde den skulle explodera. Jag lyckades i alla fall ta mig in till stan, men motorn var inte riktigt varm ens då, efter 3 mil, och det var så kallt i kupén att jag inte kunde ta av mig vantarna på hela tiden eftersom allt värme gick åt till motorn. Efter den dusten med vinterkylan blev bilen aldrig riktigt den bil den varit innan, den blev väldigt svårstartad när det var minusgrader och den gick inte alls lika bra, fast vi bytte batteri och annat nödvändigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Karin Berg sa...

här är det plusgrader :-) fast igår var det 11 minus, det är ungefär min gräns..