torsdag 22 januari 2009

Det kostar att ha barn


Det värsta jag vet är folk som ska ha allt gratis och serverat på silverfat. Jag undrar vad en barnfamilj lägger pengarna på då de inte ens har råd att skicka med barnen matsäck när de ska på skolutflykt. Snart kräver väl föräldrarna att skolan ska betala maten på helgerna också. Vi hade det inte så fett när jag växte upp, men nog räckte pengarna till ett par mackor och lite saft till skolutflykten. Man får väl helt enkelt dra in på lite andra saker så det går runt. Visst har det varit några aktiviteter som vi betalat under våra barns skolår som gjort ett litet hål i plånboken, men fast vi har tre barn har vi aldrig upplevt det som någon ekonomisk kris, fast vi heller aldrig haft så mycket pengar att röra oss med. Enligt skollagen ska grundskolan vara avgiftsfri, men "i verksamheten får dock förekomma enstaka inslag som kan föranleda en obetydlig kostnad för eleverna." Jag håller med Malin Wollin, har man inte råd med lite matsäck har man stora problem. Har man skaffat barn får man väl räkna med att det också medför en del kostnader.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Föräldrar med begränsad ekonomi lär sig oxå att hushålla med pengarna, därför tror jag inte att de som gapar om detta är personer med begränsad ekonomi utan snarare sdn som hellre lägger sina pengar på annat än sina barn.

Bitten sa...

Precis.