tisdag 25 november 2008

Snart är det jul


Är det bara jag som får ångest över att det är mindre än en månad kvar till jul? Som får dåligt samvete eftersom jag inte håller på och fixar och donar redan nu. Överallt runt omkring blir man påmind om att man måste baka kakor och lussebullar, leta efter den perfekta julklappen, göra fint i fönstren, städa hela huset, göra sina egna blomarrangemang, julkort och julklappspapper "för att det är ju så mycket roligare att få något som någon gjort själv och lagt ner lite känsla på."

De som inte ska vara hemma i jul utan ska åka bort lär väl också få ångest. Om man inte har bokat sin resa än är det hög tid att göra det, innan platserna på tåg, flyg och bussar tar slut. Särskilt om man ska till Norrland, för dit finns det inte så många platser kvar. Skynda, skynda.

Det är inte så att jag inte tycker om julen, men måste alla bli så hysteriska just för att det ska bli jul?
"Det blir jul ändå", sa alltid min mamma. "Man behöver inte rusa runt som en galning."
Nej, det finns ju faktiskt pepparkakor i affären. Vill man ändå ha lite julstämning och juldofter i köket kan man värma kakorna i mikrovågsugnen några sekunder. Jag lovar att det åtminstone doftar jul då.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Le Loup sa...

Hm, njae, ingen ångest, jag skjuter ju alltid upp allting så det är med en viss bister förnöjelse jag ser att det är mindre än en månad kvar, även om jag uttalat mig storstilat om att jag ska bli julterrorist i år... :)

Anonym sa...

Jag har sjuk ångest över julhysterin! Hua!
Måste ju upp med stakar och mojs innan helgen! Gaaah! Hysteri var ordet!

CrimsonAnna sa...

Din mamma har en solklar poäng. Själv har jag bestämt mig för att ha en "russinen ur kakan-jul". jag kommer pynta för det älskar jag. Kommer baka och laga mat för det älskar jag. Men jag kommer inte rusa stan runt för att jaga klappar. Jag ska göra så många jag kan själv och resten fixar jag så snart som möjligt. Inga stora saker. Tänker istället använda de studner jag inte jobbar till glögg/te och mys med vänner

Hannamia sa...

haha, varma kakorna i mikron :P
fast jag vill ju baka riktiga! kan vi kanske gora pa mandagen eller tisdagen dar innan ju nar du och pappa anda jobbar?