fredag 7 november 2008

Himlen kan vänta

Ett tv-program som jag såg i går kväll kan jag inte riktigt släppa. En svensk dokumentärserie började då om och med fem personer som mitt i livet drabbats av livshotande sjukdom. De var mellan 26 och 42 år då hela livet fick en annan vändning och helt annat värde. Ett väldigt sorgligt program förstås, men sällan har jag känt en sådan livskraft som hos dessa människor, så mycket glädje mitt i allt elände, så mycket skratt. Det är ofattbart att någon överhuvudtaget har kraften mitt i svagheten, när man vet att man kanske bara har en eller tre månader kvar att leva. Men viljan att överleva, att kämpa mot en dödlig sjukdom blir dessa människors styrka. Ett klart sevärt program alltså, på SVT2, och det är 7 avsnitt till i serien och jag antar att vi kommer att få följa dessa fem personer. Om ni är det minsta trötta på livet och allt vad det innebär att leva rekommenderar jag att ni tittar nästa torsdag.


En annan som kanske inte har så långt liv kvar är bocken i Gävle. I år ska han få klara sig utan flamskyddsmedel och det återstår att se hur länge den klarar sig från lågorna. Bocken är 13 meter hög och 7 meter lång, väger 3 600 kg. Förra året tittade besökare från 110 länder på bocken via webbkameror. Han har också en blogg där han skriver om dagliga betraktelser från Slottstorget i Gävle. I år börjar han blogga 27 november då han monteras upp. Invigning sker 30 november, då det är skyltsöndag, och första advent.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas bocken i Gävle kommer att klara sig!

thv sa...

Såg att du också hade tankar om programmet. Intressant att man kan känna så olika. För mig kändes det ärligt sagt lite overkligt med så mycket skratt.

Bitten sa...

Ja, det är väl svårt att förstå hur man kan skratta om man vet att man kanske dör om en månad, men man kan ju inte gå omkring och gråta, det är väl bäst att ha så roligt man kan om det nu blir sista månaderna i livet.