måndag 2 juni 2008

Det är djurplågeri att låta en hund sitta i en kokhet bil

Cairnterriern fick sitta två timmar i en kokhet bil och den klarade inte det utan kokade i princip till döds. Alla som har suttit instängd i en bil en het sommardag vet väl att man bara måste ut efter några minuter, annars svettas man ihjäl. Hur kan man då lämna en hund kvar i bilen i gassande sol i flera timmar? En hund som stängs in en varm bil dör på 30 minuter. Hundar kan inte svettas på annat sätt än genom tungan när de flåsar. De kommer ganska snabbt upp i en kritisk kroppstemperatur på 42 grader och organen börjar i princip att koka.

I dag när vi var i M-berg såg jag faktiskt en bil med en hund i mitt på parkeringsplatsen utanför Coop. Visserligen var bakluckan öppen, men bara någon decimeter. Jag undrar hur länge den hunden fick ligga där i bilen innan husse eller matte kom tillbaka. Det var säkert närmare 30 grader i skuggan och jag tror inte jag ens vill veta hur varmt det var för hunden i den bilen. Jag ångrar att jag inte gick in på M-berg och efterlyste ägaren till bilen så att hunden kunde få komma ut innan den också kokade ihjäl.

"För att handla klokt räcker det inte med att vara klok." (Fjodor Dostojevskij)

1 kommentar:

Anonym sa...

"Hälsa djurplågaren att han ska lämna staden innan solnedgången"