söndag 22 februari 2009

Alla har rätt att gnälla



Visst har alla rätt att gnälla. Över sitt liv, sitt jobb, sin stress. Men jag tycker att Linda Skugge har en poäng som Ebba von Sydow har svårt att förstå.

Man inser inte förrän man fått barn att det man gnällde över när man var singel och bara hade sig själv att tänka på bara är en fjärt i rymden och egentligen inte var något att gnälla för. Man inser då att livet innan barnen var ganska bekymmerslöst och fritt. Allt är ju relativt.

För det är sällan som småbarnsmammorna gnäller över stress, barn, jobb eller livet. Jag upplever att det är singlarna som bara har sig själva att tänka på som är gnällspikarna. De gnäller för allt, som en luttrad småbarnsmamma bara rycker på axlarna åt. För egentligen borde det ju vara tvärtom, att de med barn borde känna sig mer stressade, innan och efter jobbet i alla fall. En gång kunde jag inte hålla käften när någon gnällde över att hon var så stressad för hon skulle skjutsa en anhörig någonstans på morgonen innan jobbet. Hon tyckte verkligen synd som sig själv för att hon skulle få stressa en enda morgon. Då kunde jag inte låta bli att häva ur mig att hon i alla fall hade tur som inte skulle i väg med tre ungar till dagis också. Som alla stressade mammor måste varje dag.

Och du Ebba von Sydow, stressa ner, du måste inte vara perfekt. Det duger med "good enough." Och måste du göra allt det där som står på din lista? Strunta i listan och skaffa dig ett vettigt liv.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade hit av en slump och är ledsen för det. Måste bara kommentera de rader du skriver. Tror du verkligen att alla barnlösa lever ett bekymersfritt liv? Har du hört talas om något som heter ofrivillig barnlöshet? Jag lider av detta och anser därför att jag har mer bekymmer än småbarnsmammor eftersom jag inget hellre vill än att få barn. Att folk som du dessutom ser ned på mig gör mitt liv till ett helvete. Om du varit min arbetskollega och uttalat de hårda orden till mig som går igenom missfall efter missfall hade jag anmält dig för trakasserier och hoppats du blivit omplacerad.

Bitten sa...

Ja, nu handlade ju inte inlägget om ofrivillig barnlöshet, utan om att gnälla. Jag står fast vid min synpunkt att småbarnsmammor inte gnäller mest på mitt jobb i alla fall. Och varför ska folk se ner på dig för att du inte har barn? Du verkar väldigt känslig. Jag har också fått missfall och jag vet att ingenting någon annan säger hjälper, man har nog med sig själv och sitt grubblande. Men även du har naturligtvis rätt att gnälla - på mig. Hoppas det ordnar sig för dig, jag håller tummarna!