måndag 25 augusti 2008

Vaxad bikinilinje


Varför måste överhuvudtaget en 12-åring vaxa bikinilinjen? För att hon stör sig på att håret sticker ut när hon har bikini eller stringtrosor? Jag kan inte minnas att jag ens hade något hår att tala om där nere när jag var 12, men jag undrar hur en 12-åring ens kan komma på tanken att göra något dylikt, för inte tror jag att hon har kommit på det själv, utan det måste ju vara något hon läst eller hört talas om att den del kvinnor gör. Jag blir bara så ledsen när jag tänker på att barnen i dag inte tillåter sig själva att vara barn, de vill till varje pris vara som små vuxna. Tänk vad sorglöst det var förr, när jag var barn. Inte brydde vi oss om att det stack ut lite hår vid troskanten, när vi väl hade fått hår, och vi hade inte ens hört talas om att det gick att vaxa bikinilinjen. När jag och mina kompisar var 12 år lekte vi fortfarande med Barbiedockor och lekte kurragömma på gården, det var nog ett annat sorts liv än 12-åringarna har i dag och jag tror banne mig att vi var lyckligare, helt ovetande om alla skönhetsideal som fanns.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

När du var ung så hade ej heller de vuxna vaxat någon bikinilinje. Det var helt enkelt inte inne och modernt! Ja självklart att barndomen tas bort, men det är ju de protektionistiska som tar bort den. De som påstår att det är emot segregation och ojämn fördelning och framställer sig själva som det jämnställda samhällets förkämpar....