söndag 3 augusti 2008

Den grymma sjukdomen



Efter att min tretton år äldre syster gick bort i bröstcancer för över fjorton år sedan så försöker jag undvika allt som handlar om bröstcancer. Men min blick dras omedvetet till ordet cancer, som man ser i tidningar, på tv eller i framför allt journalerna jag skriver på jobbet. Och jag kan förstås inte undvika att se att bröstcancern även drabbat Christina Applegate, som bl a spelade dottern Kelly Bundy i ”Våra värsta år”, som är en serie som jag för övrigt inte tröttnar på att se, fast det blir ju väldigt sporadiskt nuförtiden. Hennes mamma har kämpat mot både bröst- och livmodercancer och i alla fall viss bröstcancer är ärftlig. Christina Applegate får ju nu naturligtvis behandling mot sin cancer och prognosen sägs vara god. Jag läste någonstans att cirka 20 % av de kvinnor som får bröstcancer är under 50 år, och ca 15 % av dem dör av sjukdomen. Sverige är det land i Europa som har den bästa femårsöverlevnaden med 81 %.


Kom änglar, kom älvor det börjar bli kallt
graderna sjunker så fort överallt och det hjärta som skulle
bli ditt på nåt vis det fryser nu sakta till is

Kom änglar, kom älvor det börjar bli kallt
här sitter jag och baddar såren med salt
det går åt helvete med allt

Men den vackraste stunden i livet var den när du kom...


(Lars Winnerbäck - Kom änglar)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: