måndag 4 augusti 2008

Stalintidens störste avslöjare är död


När jag var 12 år fick Alexandr Solsjenitsyn Nobelpriset i litteratur. Det var alltså 1970 och jag kommer ihåg att mina föräldrar tyckte att det var oerhört modigt av dem och ge priset till honom. Trots att jag inte begrep så mycket om politik så visste jag på något sätt att det var väldigt politiskt laddat att just han fick priset, eftersom han kritiserade sitt land i en bok och där beskrivit de horribla förhållanden som fanns i fånglägren i det forna Sovjetunionen. Dessvärre dröjde det sedan fyra år innan han kunde ta emot priset, eftersom han tvingats leva i exil och först efter Sovjetunionens sammanbrott kunde han komma tillbaka till Ryssland och hyllades som en av landets stora kulturpersonligheter. Nu har alltså Alexandr Solsjenitsyn gått bort, nästan 90 år gammal.

"Politiker är likadana överallt. De lovar att bygga en bro även när de inte finns någon flod." (Nikita Chrusjtjov)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: