onsdag 20 augusti 2008

Tågäventyr på gång



Om några dagar ska K och jag ut på äventyr. Vi ska göra något som vi inte gjort tillsammans på över 30 år. Visserligen har vi gjort det i både England, USA och Italien, men inte i Sverige alltså. Vi ska åka tåg, ända till Kungliga Hufvudstaden. Det är konstigt, efter att ha fötts och växt upp i den stora metropolen och järnvägsknuten H-berg, så tycker jag att tåg är ett exklusivt och lyxigt färdmedel numera. För det första är det inte så billigt längre, jag kommer ihåg att en enkel biljett mellan H-berg och Ö-bro kostade 9 kr sist jag åkte, numera kostar den omkring 50 kr, och det är alltså inte mer än 3 mil emellan. För det andra är det skönt att kunna ta det lugnt på tåget, och kunna titta ut på landskapet. På en flygresa är det trångt och dålig luft, på tåget är det i alla fall lite mindre trångt och dessutom, det bästa av allt, jag kan ha mobiltelefonen påslagen utan att föraren riskerar att dödskrascha. Jag tycker inte om att flyga, jag är helt enkelt livrädd för att planet ska störta och det är inte så väldigt stor chans att överleva en flygkrasch. Inför varje flygresa känns det som en idiotisk sak att göra, men ibland är man så illa tvungen att övervinna sin rädsla. Även om tåget också kan krocka eller spåra ur så befinner man sig på marken och har ju i alla fall en liten chans att överleva vid en olycka. Nej, det ska bli roligt att åka tåg, särskilt nu när det är något extra kul som väntar när vi kommer fram.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: