söndag 10 augusti 2008

Bland snobbar och kändisar


Håkan Hellström har visst flyttat tillbaka till Göteborg. Han tycker att stockholmare är så snobbiga och tror att de lever i någon sorts världsmetropol och att de är något. Han låter ju själv inte så positiv direkt, och han tycker kanske är lite förmer än stockholmarna när han inte kan bo kvar där. Jag känner visserligen inte så många stockholmare, men de jag träffat är då rakt inte det minsta snobbiga, tvärtom skulle jag vilja säga. Sedan är det ju en och annan som tycker att allt utanför Stockholm är landet, och det är det kanske. Vi tycker ju att allt norr om Lindesberg är Norrland.

Några riktiga snobbar träffade jag inte heller på kräftskivan i går, alla var väldigt enkla och trevliga personer, och en och annan kändis deltog också för den delen. Kanske att musiktävlingen som ordnades av vissa av festdeltagarna hade en lätt antydan av snobberi. Jag menar, vem lyssnar på Gloria Gaynor och discopop i vår ålder? Visserligen spelades det också en och annan osnobbig svensktoppslåt med Sten och Stanley, och det är ju inte heller min musiksmak, så jag var alldeles lost i den musiktävlingen. Några av låtarna har jag kanske hört förut, men annars var musiken rena rappakaljan för mig. Inte det minsta lilla spår av Lasse Lindh eller Kent.

Kräftorna var för övrigt nykokta med härlig sälta, fångade i Vättern. Till det dracks det en hel del av både vin, öl och snapsar. Som tur var hade vi ett partytält att sitta i, för vädret och vi var lika ostadiga.



Jag nämnde förut att det var en kändis på kräftskivan och hon har flyttat in på ”vår gamla gård”. Det visade sig vara ingen mindre än deckarförfattarinnan Anna Jansson, som skriver om polisen Maria Wern. Alla våra gamla grannar är naturligtvis alldeles till sig och har nu börjat läsa hennes böcker, fast hon var okänd för dem innan hon flyttade dit. Vi fick alla ett inbundet exemplar av ”Främmande fågel” som just spelats in som tv-serie och som ska visas i höst. Anna hade också vänligheten att signera boken, så nu kan jag överge min pocketupplaga som jag hade i bokhyllan.

Jag vill passa på att tacka alla gamla grannar för en trevlig kväll, särskilt de på nr 6 och 8, om de nu lyckas hitta min blogg, ha, ha.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: