måndag 19 maj 2008

Varför vill man döpa sin son till Pripps?


Varför ska alla döpa sina barn till såna konstiga namn nuförtiden? Det är som om alla namn måste vara unika och alla föräldrar måste vara så påhittiga som det bara går. Det duger inte med de namn som redan finns utan deras barn måste ha ett alldeles eget namn, hur tokigt det än är. Läste om ett par som inte fick döpa sin son till Pripps. Utan tvivel för det tankarna till en grön butelj med öl, i alla fall för mig. De säger att de kom på namnet när de tänkte på faderns gamla morfar, som arbetade större delen av sitt liv på Pripps. Paret tyckte också att sonen såg ut som en Pripps när han föddes, hur nu en sån ser ut.

Jag tycker att det är bra att Skatteverket inte tillåter vilka namn som helst. Det stackars barnet ska ju leva med namnet hela livet och om det sticker ut för mycket och är väldigt konstigt så får de väl hitta på något annat namn helt enkelt. Det behöver ju inte bli det allra konstigaste och knasigaste namn de kommer på. I så fall får de väl skaffa sig en hund eller katt och döpa till vad sjutton som helst.

I det här fallet fick föräldrarna byta ut Pripps mot Thilo, om det nu skulle vara så mycket bättre. Det för i alla fall inte tankarna till avslagen öl.

"Vår herre har ordnat det så vist, att barn gärna lägger sig till med de åsikter som irriterar deras föräldrar mest." (Carl Erik Soya)

2 kommentarer:

hannamia sa...

haha, jag forstod att du skulle ha en kommentar till den dar artikeln nar jag laste den :D

Karolin sa...

Kanske gillar öl? : )

Nej allvarligt talat så förstår jag inte heller det.