tisdag 27 maj 2008

13 000 kr är mycket för mig


Jag blev så jätteförbannad i dag när jag läste Robert Gidehags artikel om att inkomstskillnaden är en myt. Han påstår att en städerska och en vd får nästan lika mycket pengar över varje månad i lön. Vad lever han i för värld? Han påstår att skillnaden är 13 000 per månad efter skatt mellan en som tjänar 13 000 och en som tjänar 33 000 kr före skatt. En vd tjänar väl långt mer än 33 000 kr i månaden så han behöver inte bekymra sig om att pengarna inte ska räcka till att betala mat och husrum. Han kanske inte kan köpa den allra dyraste och finaste sportbilen, men pengarna lär nog räcka till i alla fall. Han säger också att den som tjänar mycket kan välja en Audi i stället för en Fiat och en låda vin i stället för en flaska, skillnaden är inte större.

Om jag hade 13 000 mer i månaden att röra mig med skulle jag alltså ha dubbelt som mycket som jag nu har. Jag har snart arbetat 25 år och har ännu inte kommit upp i 20 000 kr per månad. Jag har en nära anhörig som studerat på universitet och fått sitt första jobb. Jag kan påstå, utan att ljuga, att han får ut långt mer per månad efter skatt än vad jag tjänar före skatt, och då är han inte särskilt högavlönad, än så länge. Så snacket om att öka löneskillnaden är bara löjligt, jag upplever att det är en enorm skillnad mellan en landstingsslav och en ingenjör i alla fall.

2 kommentarer:

Evee sa...

Det är verkligen en jättestor skillnad. Just nu lever jag på min sambo som har ca 12000efter skatt och själv tjänar jag 100kr per månad. Vi har sparat i ett år för att köpa en bäddsoffa för 4500kr. Så det är verkligen stor skillnad!

www.metrobloggen.se/5221lovlie

Rikframtid sa...

Det är ju bara löjligt att säga att 13000 mer i månaden inte är mycket!