måndag 26 maj 2008

Lärare utan utbildning behöver inte vara dåliga

Jag tror inte att lärare som gått lärarutbildningen alltid är så mycket bättre lärare än de som jobbar i skolorna utan utbildning. Jag tycker tvärtom att de lärare som arbetar fast de inte är utbildade, i alla fall de lärare som mina barn har haft och då särskilt på högstadiet, har varit de bästa. De är inte stå strikt beroende av att lära ut enligt konstens alla regler utan de improviserar ofta så det passar eleverna bättre och anpassar sig efter situationen på ett annat sätt. De är ofta mer som kompisar och är mycket mer omtyckta av eleverna också. Jag upplever att det visar sig tidigt på terminen om en outbildad lärare passar för jobbet eller inte, på något sätt tror jag att de som absolut inte passar som lärare känner det ganska snart och att eleverna gör det också så gallringen blir naturlig. De bästa outbildade lärarna blir kvar och de dåliga outbildade slutar kanske självmant (förhoppningsvis) på grund av detta och de som verkligen brinner för yrket stannar nog kvar. Om bara utbildade lärare ska få fast tjänst så jobbar de kvar mycket längre fast de egentligen inte passar särskilt bra som lärare. Det tror jag hela skolan förlorar på och inte minst våra barn som ska jobba ihop med dåliga lärare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra text, håller med skulle kunna tänka mig att jobba som samhällslärare, men skulle inte kunna tänka mig utbilda mig som det.