lördag 24 maj 2008

Elitklasser - plugghästarnas paradis

Läste en artikel häromdagen i någon tidning om att gymnasieelever känner sig stressade och har ofta ont i magen för att de har så mycket att göra i skolan, och när de kommer hem väntar läxor. Studietakten på vissa teoretiska program är väldigt hög och om eleven är sjuk några dagar är det nästan kört att komma ifatt. Alltså går många till skolan fast de är sjuka och det bidrar väl inte till att minska stressen. Nu vill utbildningsminister Jan Björklund och regeringen införa elitklasser med teoretisk inriktning på gymnasiet. Urvalet ska ske genom tester och parallellt med studierna ska eleverna kunna ta högskolepoäng. Jag tycker det låter som en ganska osund idé egentligen, men samtidigt skulle det vara bra att vissa extremt duktiga och flitiga elever får köra sitt race. De som är normalbegåvade kan då få det lite lugnare i sina klasser och kan få studera i sin takt, i stället för att hela tiden köra på så krutet ryker för att några elever behöver komma vidare i studierna. Det svåra är väl sedan om någon elev klarar testerna oklanderligt men inte pallar för studietakten och allt vad det innebär att samtidigt läsa på gymnasie- och högskolenivå, men jag är helt säker på att det finns begåvade elever som önskar att det fanns elitskolor för teoretiska ämnen, precis som det finns för musik, dans och idrott. Det var de som kallades plugghästar när jag gick i skolan.

1 kommentar:

JAN TORE the Almighty sa...

Omvänt kan man också bli stressad av att ha det för lätt i skolan, understimulans. Jag gjorde i stort sett ingenting på mattelektionerna i nian och attans vad illa jag mådde av det. Jag ser fram emot att börja på matematikgymnasiet.