söndag 18 maj 2008

Jobba längre

Nu har det gått upp för Finanspolitiska rådet att allt högre livslängd ställer till problem för de offentliga finanserna eftersom pensionen måste betalas ut allt längre, men att en gradvis höjd pensionsålder skulle hjälpa. Om vi kunde fortsätta att jobba högre upp i åldrarna skulle det minska kraven på att spara i förväg. När rapporten presenterades framhöll rådet att den naturliga åtgärden borde vara att höja pensionsåldern i takt med ökningen av livslängden. I dag kan en kvinna som fyller 65 år räkna med att leva i nästan 21 år till mot 14 år 1950. Trenden är att pensionsåldern är på väg upp sedan sekelskiftet, genomsnittsåldern för dem som går i pension har under senare år stigit från 62 till drygt 63 år. En anställd kan dessutom nu kräva att få jobba till 67 års ålder, vilket jag inte kan förstå hur någon ens vill göra. Jag skulle gå i pension nu om någon frågade mig.

För ekonomin i samhället vore det också värdefullt att ungdomar börjar arbeta tidigare i livet än i dag. Numera börjar ungdomar att arbeta flera år senare än på 1980-talet. Den totala arbetstiden blir därmed för kort.

Även om det finns stora vinster med att jobba fler år, så vet jag inte om jag skulle vilja jobba längre än nödvändigt. Det nya pensionssystemet gynnar visserligen dem med många arbetslivsår och pensionen räknas upp när man tar ut den senare. Hur man än vrider på problemet så får jag pyttelite i pension och kommer i alla fall inte att klara mig på den utan privat pensionssparande, även om jag skulle vilja jobba tills jag är 70 år. Som lågavlönad landstingsslav i ett kvinnodominerat yrke hela arbetslivet blir det inte mycket i pension. Låg lön - låg pension. Jag hoppas att jag har råd att ta pension innan jag fyller 90 i alla fall.

Inga kommentarer: