lördag 17 maj 2008

Ich habe Angst

Jag har verkligen ångest inför födelsedagen. Visserligen ska jag inte vara hemma utan i Rom och jag behöver inte ordna några festligheter, men ändå. Alla frågar hur det känns att fylla 50, om det inte ska bli kul. Vadå kul? Det är väl inte kul att känna som sig 90 helt plötsligt. Det känns mycket bättre att säga att man är 40+ än 50. Det kan aldrig vara kul att fylla 50. Jag vet egentligen inte varför jag känner så här, det är väl bara en noja som andra nojor kanske. Som att man inte kan äta ost tillsammans med kaviar eller nåt. En noja helt enkelt. Åldersnoja.

"När man fyller femtio, det är då man upptäcker att livet inte bara är sex - utan mat också." (Tomas Böhm)

2 kommentarer:

Karolin sa...

Jag tycker faktiskt att du ska vara stolt över att vara en så mogen kvinna men att ha barnasinnet i behåll. Dagens 50åringar är inte som 50åringarna för ett par år sedan, tror du inte att det är din bild av hur man ska vara vid 50 som krockar med hur du känner dig och därvid ger dig ågren. Jag som är lite yngre men umgås med många "äldre" via jobbet ser inte 50 som ngn ålder längre. Jag inser att ni är lika barnsliga och knäppa som jag är. Eller ibland undrar jag vem det är som är mest tråkig ocu vuxen. Kram på dig iaf

Bitten sa...

Tack, det värmde! Du är en klok 30+-åring.