fredag 18 april 2008

Tidstjuvar på jobbet


Enligt en undersökning som är gjord i Storbritannien så går en stor del av arbetsdagen åt att göra andra saker än att arbeta. Besvara E-post (ofta från kollegor som sitter bara några meter bort), surfa på nätet, prata i telefon, skvallra med kollegor och fixa krånglande datorer ägnar man alltså halva dagen åt enl en intervju med 1 000 personer på olika företag.

Dessvärre är det nog sant. Jag tycker att mycket av tiden går åt bara till att kolla mailen, men jag tycker att det har sina fördelar att maila. Det är ett snabbt sätt att få kontakt med andra. Man slipper ringa för det händer ju att det är upptaget eller så är det ingen som svarar. Under en arbetsdag måste man ju också surfa och kolla på någon nyhetssida om det har hänt något nytt i världen. I och för sig tycker jag ju att maila och prata i telefon också är att arbeta, det syns bara inte att man producerar något och då tycker man att det inte är arbete man utför. Att datorn krånglar kan man ibland inte göra så mycket åt, men medan man fixar och donar med att få den att fungera så arbetar man väl också?

1 kommentar:

Unknown sa...

De var lite snåla med vad som räknas som arbete tycker jag. Jag är konsult och låter tidsklockan gå så snart jag utför något som har med mitt uppdrag att göra. Självklart ingår det mycket kontakt via både mail och telefon i den tid jag debiterar. Om jag inte kunde få textunderlag, foton osv skickat via mail skulle det vara mycket längre moment med väntan.

Krånglade dator ser jag däremot som mitt ansvar, så där stänger jag av klockan.

Sen är det min övertygelse att människor behöver en massa tramsprat för att lära känna varandra så pass att de kan börja prata om de viktiga sakerna, som också rör jobbet. Man kan inte bara plötsligt knäppa på att man ska lösa jobb-problem med andra. Man behöver skratten emellan också.