söndag 27 april 2008

Dofter som förpestar tillvaron


Det är inte lätt att t ex gå i affärer nuförtiden om man som kvinnan jag läste om är allergisk mot allt som luktar. Hon får ha en s k odörmask med kolfilter när hon är ute bland folk och handlar. Hon lider alltså av sensorisk hyperreaktivitet, SHR, och är överkänslig mot i stort sett allt som luktar, och luktar eller stinker gör det i vissa affärer. Det är ju väldigt populärt med alla ljus med doft, eteriska oljor och tusen olika tvålar som doftar och dessutom finns alla hårprodukter och duschkrämer som luktar, och all parfym och rakvatten som människor har på sig. När jag är på M-berg och K är med så flyr han från dessa affärer som säljer olika
heminredningsdetaljer som luktar. Han får svårt att andas och kan få migrän på några minuter därför att det stinker parfym och olika dofter såsom vanilj, äpple och blommor. Det luktar alltså så starkt så man känner det fast man går långt utanför affärerna. Till och med jag, som egentligen älskar olika parfymdofter, tycker att det blir lite väl mycket av det goda. Att köpa t ex doftljus att ha hemma och tända när man ska ha mysigt är inte att tänka på för vår del.


"Varje litet steg du tar och varje gång som du för,
ditt hår från dina ögon på ett sätt som ingen annan riktigt gör,
och varje gång som du ler,
hugger det till i mitt bröst...
för jag vet att jag aldrig, aldrig, aldrig mer
kommer få ligga bredvid och kalla dig för min."
(Lasse Lindh - Varje litet steg)

Inga kommentarer: