måndag 21 april 2008

Migränanfall vill man ju slippa


Alla som har migrän vet vilket helvete det kan vara. Man kan bara inte fungera såna dagar som huvudvärken känns som om ögat ska hoppa ut och illamåendet lägger sig som en sten i magen. Allt man vill är att ligga i ett mörkt och tyst rum. Mitt första migränanfall, som jag kommer ihåg i alla fall, hade jag när jag var 15-16 år. Jag låg i sängen helt stilla utan att kunna röra mig en hel lördag och söndag. Så fort jag rörde mig trodde jag att jag skulle dö. Jag trodde verkligen att jag fått hjärnblödning eller nåt och förstod inte att det var migrän. Efter det anfallet har jag haft många fler, ibland med aura och ibland inte. En gång fick jag synbortfall och trodde jag skulle bli blind. Alla i vår familj har migrän, jag, K och de tre barnen och vi vet ju verkligen vad det innebär att ha migrän, det är ju inte bara vanlig huvudvärk precis.

Jag läste om en kvinna som blivit av med sin migrän genom att få akupunktur. Det verkar ju vara väldigt effektivt, så om inget annat hjälpte skulle jag nog pröva det. Nu har jag sån tur (eller otur egentligen) att jag har högt blodtryck och äter en tablett som sänker blodtrycket och dessutom är en bra förebyggande migränmedicin. Sedan jag började med tabletterna har jag bara haft migrän ett fåtal gånger, och det är nu 7-8 år sedan jag började med medicinen. Annars finns det en annan bra tablett som innehåller naproxen och som oftast hjälper om man tar den precis när anfallet börjar. Vanliga värktabletter som innehåller paracetamol eller ASA hjälper inte när jag har migrän i alla fall.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har min sympati, iaf. Synd att höra att barnen också har det. Är tydligen rätt så "vanligt" att barn så små som 12 år får migrän, och det är ju banne mig inte rättvist. Nu ska jag bara se vad en akupunktur kostar och sen bli av med skiten en gång för alla :)