onsdag 9 april 2008

Handsfree i bilen


Jag välkomnar Vägverkets förslag om att lagstifta att man måste använda handsfree när man kör bil och pratar i mobiltelefon. När man är ute och kör och om det är någon bilist som uppför sig konstigt, kör sakta eller alldeles vingligt så kan man ge sig den på att föraren pratar i telefon. I många andra länder är det redan förbjudet att prata i mobilen när man kör utan handsfree och fungerar förbudet där så fungerar det väl här i Sverige också. Själv tycker jag att det är jättesvårt att hålla i mobilen och köra samtidigt, speciellt inne i stan när man måste stanna vid trafikljus eller köra i rondeller. Har man däremot handsfree har man i alla fall båda händerna fria, men jag tycker överhuvudtaget inte att det är lämpligt att prata i telefon när man kör, för uppmärksamheten är inte densamma som när man bara koncentrerar sig på bilkörningen.

1 kommentar:

hannamia sa...

jag har en bluetooth-grej som ar handsfree sa att jag ska kunna prata om jag maste. Annars kan man fa 100 dollars boter har i Jersey