lördag 12 april 2008

Jag är en struts


Eftersom min 13 år äldre syster gick bort i bröstcancer får jag ångest varje gång jag hör eller ser någonting som handlar om bröstcancer. Jag orkar inte ta till mig informationen, fast det nu är över 14 år sedan hon dog. Jag sticker huvudet i sanden så fort det står någon i tidningen om bröstcancer. Jag låstas inte om artikeln, jag vill inte läsa, jag vill inte veta, jag vill inte bli påmind. Om jag låtsas om att bröstcancer inte finns så kanske den inte finns på riktigt. Trots allt läste jag i alla fall artikeln om att intag av transfetter fördubblar risken att få bröstcancer. Så bra att jag får veta, då behöver jag ju inte äta mer transfett.

"Transfetter är artificiellt härdat fett. Ironiskt nog uppfanns de för att ersätta mättade fetter som smör och ister på grund av dessas skadliga effekt på blodkärlen, men det har alltså visat sig att när man får vegetabilisk fett att bete sig som smör, så blir det också lika skadligt."

Det är ju inte lätt att undvika transfett, det finns ju nästan i alla industritillverkade produkter, som t ex chips och kakor. Det är ju tur för mig att jag drastiskt minskat min konsumtion av både chips och kakor, men hur mycket av sånt har jag inte vräkt i mig förut i livet?

Ångesten har kopplat sitt grepp och det är svårt att slingra sig ur, hur gärna jag än vill.

Inga kommentarer: