lördag 12 april 2008

Falsk riven ost

Ska jag ha riven ost så vill jag ha riven ost, inte något annat. I liknande påsar säljs en produkt som till stor del består av billig fettråvara. Råvaran i dem är analog ost, dvs vegetabiliska fetter. Låter äckligt tycker jag. I och för sig köper jag inte riven ost så ofta, jag brukar ta en ostkant som blivit över och riva själv. Men enligt en nutritionist på Livsmedelsverket så är den analoga osten nyttigare än riktig ost. Att minska andelen ost mot vegetabilisk olja är ett sätt att minska det mättade fettet. Ur näringssynpunkt är det en bättre produkt. Jaha, det låter det. Men är det lika gott? Jag tror kanske inte jag skulle märka någon skillnad, men de behöver inte lura oss att tro att det är riktig ost när det i själva verket inte är det.

Inga kommentarer: