måndag 15 december 2008

Säng, säng, säng



Alla som har ungdomar i huset kan väl inte undgå att märka att de är trötta. Jämt. Hela tiden. Varje dag. Hur trött jag själv än är så finns det alltid någon yngre som är tröttare. Som inte orkar för tröttheten är som ett förlamande hinder. Och det spelar ingen roll hur länge de sover, de blir inte piggare för det. Nu när det är mörkt mest hela dygnet är det ju inte så konstigt att tonåringar vill dra täcket över huvudet och sova, men det är ju likadant på sommaren. Eller så vänder de på dygnet, är uppe hela nätterna och sover hela dagarna. Då är det ju inte heller så konstigt att tröttheten är ständigt närvarande.

Med det är ju faktiskt så att tonåringar är tröttare än vad vi gamlingar är. Det beror på att det måste till en hormonomställning för den kraftiga tillväxten i tonåren och då får hjärnan mindre energi över till sitt arbete. Säger de som vet.

Jag tror i och för sig att ungdomar är trötta på morgonen för att de går och lägger sig för sent på kvällen och därför aldrig får tillräckligt med sömn. Det gäller att hitta precis så många timmar som behövs för att man ska känna sig utvilad. Sover man för få timmar blir man trött, men sover man för mycket blir man också trött. Jag har upptäckt att om jag sover 7 timmar per natt är jag tröttare än när jag sover 5 eller 6 timmar och då är det ju bara dumt att gå och lägga sig för tidigt.

Innan jag får gå i säng i kväll måste jag skriva alla julkorten så det är väl bäst att jag sätter igång genast.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

jag kan iofs tycka så här i efterhand att jag klagade obefogat mkt på min trötthet när jag var yngre. det är en helt annan sak att ansvara för ett jobb, ett hem och en familj, än att bara vara alternativt gå i skolan.